Efficiënter werken in de logistieke sector

De logistieke sector, die zorgt voor de verplaatsing van producten van A naar B, blijft groeien. De opkomst van e-commerce heeft daaraan bijdragen. Niet alleen particulieren maar ook bedrijven bestellen steeds vaker online. Sinds de coronacrisis is het aantal online aankopen alleen maar verder toegenomen. Om de vraag te kunnen blijven bijhouden is een efficiënte werkwijze essentieel. Hieronder een aantal tips die daaraan kunnen bijdragen. 

Pickingmethodes onder de loep
We kennen allemaal de uitspraak ‘time is money’. Als jouw magazijn niet optimaal is ingericht maken jouw orderpickers onnodig veel meters. Deze gemiddelde looptijd houd je het liefst zo kort mogelijk. Dit kan betekenen dat je het magazijn anders moet indelen, bijvoorbeeld met dwarsgangen. Heb je deze ruimte niet dan kun je ook denken aan het vooraan plaatsen van jouw meest verkochte producten. Verder kun je tijdwinst boeken door de producten goed bereikbaar te houden. Voorkom te veel voorraad die vaak verplaatst moet worden, of te hoge stellingen waardoor medewerkers veel moeten reiken.

Wees je bewust van overproductie
Een voorraad geeft een fijn gevoel. Je weet hierdoor dat wanneer de klant een product bestelt, jij snel kunt leveren. Aan de andere kant kan te veel voorraad een efficiënt werkproces in de weg staan. Er gaat geld en tijd zitten in extra opslagruimte. Daarbij zullen medewerkers tijd en inspanning investeren in het verplaatsen van de voorraad van de ene naar de andere plek. Helemaal als de ruimte beperkt is. Verder loop je altijd het risico dat je de producten uit je voorraad uiteindelijk helemaal niet kwijtraakt. Daarom is het goed om eens stil te staan hierbij en de balans te vinden tussen een snelle levering naar klanten en een overzichtelijk, werkbaar magazijn.

Slimme routeplanning software
Met de juiste routeplanner kun je tijd winnen en je klant veel duidelijkheid geven over het bezorgtraject van de bestelling. Een goede routeplanner voor meerdere adressen resulteert naast tijdwinst in brandstofbesparing doordat je minder onnodige kilometers maakt. Vaak kun je jouw webshop, CRM-pakket of ander systeem aan de software koppelen. Hierdoor zijn jouw orders direct zichtbaar. De routeplanning software kan vervolgens op basis van het beschikbare aantal chauffeurs de beste bezorgroutes inplannen. Zo kan routeoptimalisatie jouw logistieke planners werk uit handen nemen en resulteren in een besparing van zowel tijd als kosten. 

Analyseer fouten
Fouten komen voor. Het is slim om deze fouten onder de loep te nemen. Allereerst om je klanttevredenheid hoog te houden. Een klant verwacht een bestelling die klopt, netjes verpakt is én onbeschadigd en tijdig arriveert. Daarnaast kun je de tijd van het herstelproces uitsparen als je de fout de volgende keer kan voorkomen. Bekijk daarom waar het mis gaat. Gebeurde dit tijdens het bestelproces, vanwege een last-minute wijziging, tijdens het orderpicken of gedurende het transport? Doe je voordeel met deze kennis en pak het knelpunt meteen aan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.